Kenet Jumala päästää taivaaseen ja kuka on Jumalan lapsi?

Posted on Posted in Usko

 

Monesti kuulee sanottavan: Eihän Jeesus tullut tuomitsemaan maailmaa, vaan vapauttamaan sen.

Se on totta, mutta ihmisiltä monesti unohtuu ketä tämä vapauttaminen koskee, sekä miksi ja mistä ihmiset tarvitsevat vapauttamista. Ovatko kaikki todellakin vapautettuja? Pelastuvatko kaikki ihmiset?

 

Tämä saattaa olla järkytys kaikille niille ihmisille, ketkä uskovat lopulta pääsevänsä taivaaseen, ajatellen: ”Jos Jumala ja sellainen taivas ovat olemassa, niin kyllähän me kaikki sinne menemme.”

 

Ihminen joka sanoo: ”Jeesus ei tullut tuomitsemaan ihmisiä” lainaa Raamatusta usein esimerkiksi kohtaa Joh. 3:17

”Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.”

 

Pelastuvatko kaikki ihmiset?

 

Ihmisiltä puuttuu käsitys, että tuo Raamatun kertoma pelastuminen vaatii uskoa Jeesukseen. On kuitenkin eri asia uskoa Jumalan olemassa oloon kuin että: ”Jeesus on sovittanut minun syntini ja on henkilökohtainen herrani jota seuraan.

 

Tällaista niin sanotusti henkilökohtaisessa uskossa olevaa ihmistä Raamattu kutsuu uudestisyntyneeksi ihmiseksi. Uudestisyntyneet ihmiset saavat Raamatun mukaan sanoa Jumalaa isäkseen. Ainoastaan uudestisyntyneet ihmiset ovat Jumalan lapsia.

 

Uudestisyntyminen ja sen tarpeellisuus ei ole mikään helluntailaisten keksimä käsitys, vaan Jeesus itse sanoo niin Raamatussa

Joh. 3:5-7: 

”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

 
Kun Raamattua luetaan kunnolla, eikä vain poimita yksittäisiä jakeita, tarkentaa se määritelmää siitä ketkä pelastuvat ja keitä tämä Jeesuksen vapautus koskee. Joh. 3:16-20:

”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.

Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. 

Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.”

Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.

 

Selkeää! Joka uskoo Jeesukseen, sitä ei tuomita. Kaikki muut ihmiset ovat automaattisesti tuomittuja, sillä nämä eivät ole syntyneet uudestaan ylhäältä. He eivät tahdo ottaa menolippua taivaaseen, koska se vaatii parannuksen tekoa. Ihmisten viha kohdistuu ihmiset pahoiksi paljastavaa totuutta kohtaan ja saa aikaan näissä ihmisissä sen, että he itse valitsevat mielummin olla menemättä taivaaseen. Siinä on tuomio ja se on ihmisten oma valinta, Jumala ei pakota ketään taivaaseen, tai tekemään parannusta.

 

Olet kristitty, mutta mihin Jumalaan sinä uskot?

Nykyään monen ihmisen käsitykset Jumalasta ja kristillisyydestä kiteytyvät hyväksyntään ja rakkauteen. Raamatun mukaan Jumala itse on rakkauden alkuperä, mutta Jumalan käsitys rakkaudesta on jotain täysin muuta, kuin kaiken hyväksyvä rakkaus.

 

Usein käsitykset siitä millainen Jumala on ammennetaan jostain muualta kuin Raamatusta. Tällaiset käsitykset esimerkiksi siitä mitä Jumala hyväksyy lainataan muista itselle sopivista katsomuksista, tai esimerkiksi ihmisen omista tarpeista ja mieliteoista. Tällainen Jumala ei ole kristillistä ja Raamatullista alkuperää laisinkaan. Mihin Jumalaan sinä siis uskot, jos et Raamatun Jumalaan?

 

Lue myös artikkelini Kristinuskon epäoikeudenmukainen pelastus!

Tässä artikkelissa käsittelen tärkeää kysymystä: Mitä käy niille ihmisille, jotka eivät ole koskaan kuulleet Jeesuksesta ja kristinuskosta. Älä anna otsikon hämätä, sillä kristinuskon pelastus ja tuomio ovat oikeudenmukaisia.

Ville Jordan

Ville Jordan

Olen 24-vuotias varkautelainen mies. Kirjoitan blogissani mielipiteitä ja pohdintoja elämästä sekä itseäni kiinnostavista ajankohtaisista aiheista.
Ville Jordan

Kommentit

Kommenttia

2 thoughts on “Kenet Jumala päästää taivaaseen ja kuka on Jumalan lapsi?

  1. Raamattu sanoo, että se joka uskoo ja kastetaan pelastuu kuitenkin niin harva löytää Jeesuksen ja veren voiton pelastukseksi ja moni on lähtenyt iloiten uskon tielle ,,mutta eksytys ja vääryys vei voiton.Meidän tulee kilvoitella hyvä uskon kilvoitus ,että meidät katsotaan arvoliseksi iankaikkiseen elämään ,kiitos ja siunaustä keijo södertälje

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *